Sah tak solat jamak saya?

Saturday 21 July 2012 0 comments
Assalamualaikum ustaz
Saya ada 2 soalan
1) Contohnya dalam situasi ini, "Saya dari Manchester ingin pulang ke Liverpool. Apakah hukumnya jika saya jamak taqdim dan qasar solat Maghrib dan Isha' dalam keretapi meskipun saya bakal sampai destinasi saya di Liverpool sebelum masuk waktu Isha'. Dan dalam perjalanan itu, waktu Isha' juga belum masuk di Manchester." 
2) Dalam situasi ini pula, "Saya dari Manchester ingin pulang ke Liverpool. Sebelum ke rumah saya, saya singgah di rumah kawan saya untuk solat jamak ta'khir dan qasar Asar dan Zohor. Ketika itu, sudah masuk waktu Asar di Liverpool. Jadi, apakah hukum saya jamak ta'khir dan qasar Asar dan Zohor di rumah kawan saya? "
Jazakallah khairan kathira
Nota: Anggaran jarak dari Manchester ke Liverpool ialah 33.6mi/54.1km

Jawapan saya adalah seperti berikut:

1) Insha-ALLAH solat tersebut sah sebab jamak taqdim bermaksud kita mengumpulkan dua solat dalam waktu yang pertama, di mana kita melakukan solat waktu yang kedua (solat Isha') di dalam waktu yg pertama (Maghrib). Jadi, tidak perlu kita tunggu masuk waktu Isha'. Jika dah masuk waktu Isha', jadi jamak ta'khir;

2) Insha-ALLAH solat tersebut juga sah sebab saudari belum sampai ke destinasi sebenar (rumah tempat tinggal saudari) yang dikira sebagai mukim. Maksudnya, selagi berada di dalam permusafiran, maka jamak & qasar diharuskan.

WalLahua'lam.

Dijawab oleh Ustaz Al-Amir Tarmizi
Layarilah website ustaz tempatan kita: http://mohdtarmizi.wordpress.com/

0 comments:

Post a Comment

 

©Copyright 2011 The Monumentalist | TNB